نقش پروتئین های هدف درمان بوتاکس در درمان دیابت

 پروتئین هایی که هدف درمان بوتاکس قرار می گیرند می توانند به عنوان کلیدی برای کنترل  و یا حتی معالجه ی دیابت نوع 2 بکار گرفته شوند.

 دانشمندان اسکاتلندی با استفاده از تکنیک های میکروسکوپی مطالعه ی خود را بروی پروتئین های SNAREمتمرکز کردند، آنها تأثیر این پروتئین ها را بر تنظیم ترشح انسولین مورد بررسی قرار دادند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه Heriot-wattدر Edinburghمی گویند: این پروتئین ها در درمانهای جدید برای بیماران مبتلا به دیابت نقش خواهند داشت.

آنها با استفاده از روشهای جدید میکروسکوپی مولکولی بروی پروتئین های SNAREتحقیق کردند آنها می خواستند معمای چگونگی تنظیم ترشح انسولین و چگونگی تغییر ترشح انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیابند.

پروتئین های SNAREدر درمان های بوتاکس هدف واقع می شوند و به این ترتیب از عملکرد  آنها درکمک به انقباض ماهیچه ها جلوگیری می شود. اما این پروتئین ها در عملکرد پانکراس نیز نقش دارند.

سرپرست این تحقیق دکتر Rickmanمی گوید: ما مشاهده کردیم که پروتئین های SNAREدرسلولهای بسیار تخصصی که در پانکراس مسئول ترشح انسولین هستند، موجودند. درون این سلولها، پروتئین SNAREبه عنوان ابزاری برای کمک به سلولهای تولید کننده ی انسولین درترشح انسولین  حضور دارند.

او می افزاید : بدن انسان سیستمی برای ذخیره ی قند و آزاد کردن آن درهنگام نیاز به انرژی دارد. این سیستم بوسیله ی ترشح انسولین کنترل می شود.هنگامیکه یک فرد به چاقی مبتلا می شود این سیستم تحت فشار قرار می گیرد و نهایتاً از کار می افتد و فرد به دیابت نوع 2 مبتلا می شود . حال دانشمندان دریافتند که پروتئین های SNAREمسئول ترشح انسولین هستند اما اینکه دقیقاً چگونه اینکار را انجام می دهند هنوز مشخص نشده است.

دکتر Rickmanمی گوید : اگر ما بتوانیم نحوه ی رفتار این پروتئین ها را در فرایندهای طبیعی آنها  کشف کنیم، اینکه چگونه حرکت می کنند و چگونه در سلول مرتب می شوند و اینکه با چه پروتئین هایی اندرکنش می دهند، دراین صورت می توانیم همه ی این موارد را با  اتفاقاتی که در دیابت نوع 2 می افتد مقایسه کنیم و از چگونگی عملکرد و نقص آنها  مطلع شویم.

او نتیجه گیری می کند که نهایتاً این کشف می تواند ما را به روشهای جدیدی برای تشخیص، جلوگیری ودرمان دیابت نوع 2 رهنمون کند.

منبع : www.scotsman.com